Hold deg oppdatert med Nasjonal Rassikringsgruppe.
Randi Walderhaug Frisvoll fra Møre og Romsdal er valgt som ny leder av Nasjonal rasikringsgruppe.
Regjeringen foreslår for 2024 å bevilge 941 millioner kroner som rammetilskudd til fylkeskommunenes skredsikringsarbeid på fylkesvegene. En minimal bevilgning som ikke hensyntar høy prisstigning eller økt naturfare som følge av klimaendringer.
Stortinget fattet denne uken en rekke enormt viktige vedtak for rassikring av riks- og fylkesvegene.
Nasjonal rassikringsgruppe ønsker å legge fram våre hovedbudskap om det store rassikringsbehovet i Norge og vårt samlede krav om at rassikringsrammene til riks- og fylkesveg må kraftig opp fra dagens nivå i budsjett for 2023.
Nasjonal Rassikringsgruppe er glad for at ny regjeringsplattform er tydelig på at det nå skal utarbeides en gjennomføringsplan for skredsikring på riks- og fylkesveger, sammen med fylkeskommunene.
Nasjonal Rassikringsgruppe jubler for at Stortinget nå enstemmig har vedtatt en Nasjonal transportplan som ber Regjeringen sørge for å få utarbeidet en gjennomføringsplan for skredsikring av riks- og fylkesveger.
Nasjonal Rassikringsgruppe er fornøgd med satsinga på rassikring på riksvegane i NTP.
Nasjonal transportplan 2022-33 er lagt fram av Regjeringen, og Stortinget vil i de nærmeste måneder avgjøre planens endelige innhold.
Nasjonal rassikringsgruppe ønsker å rope et varsko om NTP og sender brev til alle partiene på Stortinget.
Nasjonal rassikringsgruppe ber om at rassikring vert prioritert under budsjettforhandlingane i Stortinget.
Nasjonal rassikringsgruppe har denne uken vært på befaring i Troms og fått sett på skredutsatte strekninger og møtt personer som har fortalt om hvordan manglende rassikring av vegnettet utgjør en fare for liv og helse.
Klimaendringene representerer en stor utfordring. Ras og flom på vegene våre koster fylkeskommunen millioner årlig bare å reparere hvert år. Det medfører samfunnskostnader, men aller verst, det koster liv – som under ekstremværet i Jølster i fjor.
– Vi gjer no endringar i arbeidet med neste Nasjonal transportplan. Dette inneber politisk medverknad tidlegare i arbeidsprosessen og moglegheit til å spille inn prioriteringar knytt til rassikring, sa samferdselsminister Jon Georg Dale på Nasjonal rassikringskonferanse på Flesland i dag.
Korleis kan éin nasjonal skredsikringsplan for riks- og fylkesvegar bli del av neste Nasjonal transportplan?
Krav om midler til skredsikring er ikke “nærmest uendelig”, men derimot helt konkret: 51 milliarder kroner over en 12-årsperiode.
2 milliarder pr. år til skredsikring i Nasjonal transportplan er på langt nær nok, så lenge beregnede kostnader øker så mye som de gjør.
Regjeringen mangler 672 millioner kroner på å oppfylle Nasjonal transportplan på skredsikring. Nasjonal rassikringsgruppe savner en helhetlig plan for sikring av vegnettet i Norge mot naturfare.
Hoveddokumentet for Nasjonal Transportplan 2018 – 2029 er nå lagt fram.
Mandag 29. februar blir forslag til Nasjonal Transportplan 2018 – 2029 lagt fram, og det knytter seg stor spenning til prioriteringene i dokumentet.
I regjeringens forslag til statsbudsjett for 2016 blir midlene til skredsikring av veg redusert med en kvart milliard kroner sammenlignet med årets budsjett.
Nasjonal rassikringsgruppe
c/o Troms fylkeskommune
Strategistab samferdselsetaten
Postboks 6600
9296 Tromsø
Pressemelding
Les våre siste pressemeldinger